
SCHRIJF
VAARDIGHEDEN
Hieronder verstaan we de voorbereidende schrijfvaardigheden die al starten in de kleuterperiode en het verdere schrijfproces die zich ontwikkelt vanaf het 1e leerjaar. Ook tijdens de laatste jaren van de lagere school en bij jongeren kan er nog gewerkt worden aan deze vaardigheden.
1.Voorbereidende schrijfvaardigheden start in de kleuterklas:
​
​Het schrijfproces start reeds in de kleuterklas met de voorbereidende schrijfvaardigheden zoals:
​
-
Lichaamsbesef
-
Kijkgerichtheid
-
Ruimtelijk inzicht (werkrichting, verhoudingen zoals constante lettergrootte, letter- en woordspatie)
-
Lateralisatie (zie rubriek lateralisatie)
-
Kunnen stoppen
-
Punten kunnen verbinden
-
Ontwikkelen van een voorkeurshand
-
Schrijfpatronen
-
pengreep
-
krachtdosering (niet te hard/te zacht op je schrijfmateriaal duwen)
-
schrijfhouding
-
bankorganisatie
-
Blad vasthouden met de fixatie hand (niet schrijvende hand)
-
Grote progressie
-
Draaien en beweging van de schouder
-
Rusten van de elleboog en onderarm op tafel zodat er een glijbeweging ontstaat op de tafel en geen ‘zwevende arm’.
-
-
Kleine progressie
-
polsbewegingen​
-
-
Vingerinscriptie
-
Buigen en strekken van de vingers (duim, wijs en middenvinger)​
-
-
Vingerdissociatie
-
​kleine vingerbewegingen
-
-
Motorische controle​
-
Juiste vorming en draairichting van schrijfpatronen, vormen
-
-
bladinclinatie (enkel bij het schrijven)
​
Deze vaardigheden dienen reeds ontwikkelt te zijn alvorens te kunnen starten aan een vlot schrijfproces. ErgoTina leert kinderen deze voorbereidende schrijfvaardigheden aan de hand van een speelse manier om zo in de lagere school voorbereid te zijn voor het echt leren schrijven.
Zo kan het ook dat kinderen in de lagere school nog moeilijkheden ervaren bij één of meerdere van deze voorbereidende schrijfvaardigheden. Ook hier kan bij kinderen in de lagere school nog op geoefend worden om het verdere schrijfproces vlotter te laten verlopen.
​
2. Het schrijfproces zelf vanaf lagere school:
​
Het schrijfproces zelf bestaat ook uit meerdere schrijfvaardigheden. Vaak wordt er gedacht dat schrijven enkel bestaat uit een goede handcontrole, juiste pengreep en het kennen van de letters en woorden. Maar schrijven is een samenwerking van meerdere vaardigheden, namelijk:
​
-
Het beheersen van de voorbereidende schrijfvaardigheden
-
Alle vaardigheden beschreven hierboven
-
Motorische controle​
-
Juiste vorming en draairichting van de letters
-
Verbindingen van letters
-
-
Geheugen/automatisatie van letters, woordverbindingen, leestekens
-
Schrijftempo
​
ErgoTina oefent stap voor stap aan de schrijfvaardigheden. Zowel kinderen in de kleuterklas, de eerste jaren van de lagere school, als kinderen in de laatste jaren van de lagere school en jongeren in het middelbaar kunnen schrijfmoeilijkheden ervaren. Ook kinderen in deze laatste jaren en het middelbaar kunnen de schrijfvaardigheden stap voor stap nog verbeteren of andere strategieën aanleren.
​
Samenwerking met school, andere therapeuten of dergelijke
Indien gewenst werk ik samen met de school, andere therapeuten of dergelijke om onder andere de mogelijkheden en moeilijkheden te bespreken, advies te geven om meer leerkansen te bieden, educatie over de moeilijkheden bij het kind, regelmatige opvolging/overleggen, bereikbaar om vragen te stellen enzovoort. Ik vind een goede samenwerking met alle partijen indien gewenst erg belangrijk om optimale leerkansen te creëren voor het kind en het welzijn van het kind te verbeteren.
Wat verstaan we onder schrijfvaardigheden?

Schrijfvaardigheden - Samen ertegenaan
Maak een afspraak
Wens jij een afspraak te maken voor je kind, jezelf, een familielid? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen. Samen werken we namelijk een persoonlijke aanpak uit, volledig op maat.
​​
Na het eerste intake gesprek kan u nog kiezen of u al dan niet verder gaat met de therapie.