​
​Het schrijfproces start reeds in de kleuterklas met de voorbereidende schrijfvaardigheden en ontwikkelt zich verder in de lagere schoolperiode:
​
-
Lichaamsbesef
-
Kijkgerichtheid
-
Ruimtelijk inzicht (werkrichting, verhoudingen zoals constante lettergrootte, letter- en woordspatie)
-
Kunnen stoppen
-
Punten kunnen verbinden
-
Ontwikkelen van een voorkeurshand
-
Schrijfpatronen
-
pengreep
-
krachtdosering (niet te hard/te zacht op je schrijfmateriaal duwen)
-
schrijfhouding
-
bankorganisatie
-
Blad vasthouden met de fixatie hand (niet schrijvende hand)
-
Grote progressie
-
Draaien en beweging van de schouder
-
Rusten van de elleboog en onderarm op tafel zodat er een glijbeweging ontstaat op de tafel en geen ‘zwevende arm’.
-
-
Kleine progressie
-
polsbewegingen​
-
-
Vingerinscriptie
-
Buigen en strekken van de vingers (duim, wijs en middenvinger)​
-
-
Vingerdissociatie
-
​kleine vingerbewegingen
-
-
Motorische controle​
-
Juiste vorming en draairichting van schrijfpatronen, vormen
-
-
bladinclinatie (enkel bij het schrijven)
-
Motorische controle​
-
Juiste vorming en draairichting van de letters
-
Verbindingen van letters
-
-
Geheugen/automatisatie van letters, woordverbindingen, leestekens
-
Schrijftempo
​
Wat verstaan we onder schrijfvaardigheden?
Schrijfvaardigheden - Samen ertegenaan
Maak een afspraak
Wens jij een afspraak te maken voor je kind, jezelf, een familielid? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen. Samen werken we namelijk een persoonlijke aanpak uit, volledig op maat.
​​
Na het eerste intake gesprek kan u nog kiezen of u al dan niet verder gaat met de therapie.