top of page
Mensen in Park

WINNIE DUNN

Verschillende manieren waarop mensen in het dagelijks leven zintuiglijke prikkels verwerken volgens Winnie Dunn. 

Hieronder kan je per rubriek testen in welk(e) type(s) jij je grotendeels bevindt. 

TEST hieronder 

Winnie Dunn

Model Winnie Dunn

Allereerst leg ik nog even kort het verschil uit tussen over- en onderprikkeld zijn. 

Overprikkeld: de persoon heeft een grote filter en laat veel prikkels door. Bijvoorbeeld: snel last hebben van geluiden. 

Onderprikkeld: de persoon heeft een kleine filter en laat minder prikkels door. Bijvoorbeeld: snel uit balans wanneer je niet veel mag bewegen.  

Er zijn natuurlijk heel wat factoren die ervoor zorgen dat onze filter anders kan werken. En dat we bepaalde prikkels dus meer of minder doorlaten. Denk hierbij aan dingen zoals: ziekte, zwakte, moeheid, zenuwen, veel emoties, prikkels die we voorrang geven, veiligheid, gevaar, wat je aandacht trekt, nuttige prikkels, saaie prikkels et cetera. 

Vervolgens worden de 4 types volgens Winnie Dunn uitgelegd: 

  • 2 types overprikkeld (= sensor en vermijder)

  • 2 types onderprikkeld (= toeschouwer en zoeker)

Let op: Je kan je in meerdere types bevinden, bijvoorbeeld afhankelijk van de situatie, de zintuigen of andere factoren.

Welk(e) type(s) je bent kan per persoon verschillend zijn. Zo kan het zijn dat je in 1 gezin alle types hebt. 

Denk dus zeker niet dat je uit 1 type moet kiezen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

(foto's wiebelen en friemelen Thoonsen en Lamp)

 

Het gele bolletje in het midden betekent dat we in balans zijn, in een goede staat van alertheid zijn en ons kunnen reguleren. Hier bevinden we ons graag. Echter kan ons alertheidsniveau gedurende de dag veranderen. Op momenten dat we ons niet of moeilijk kunnen reguleren geeft dit een minder fijn gevoel. Op momenten dat we ons wel kunnen reguleren geeft dit een fijn gevoel en komen we terug in balans. (zie rubriek "alertheidniveaus")

Een toeschouwer en zoeker hebben een hoge drempel, ze hebben meer prikkels nodig om in balans te zijn. De hersenen merken input niet snel op, heeft meer input nodig om in actie te komen, dingen missen die andere opmerken

  • toeschouwer: heeft een passieve strategie bv zaken niet opmerken

  • zoeker: heeft een actieve strategie bv druk/actief

Een sensor en prikkelvermijder hebben een lage drempel, ze hebben minder prikkels nodig om in balans te zijn. De hersenen merken input snel op, oplettender en waakzamer.

  • sensor: heeft een passieve strategie bv overweldigd raken

  • prikkelvermijder: heeft een actieve strategie bv uit de situatie gaan 

Om beter in balans te zijn zou een zoeker en een toeschouwer een strategie moeten toepassen die activerend is.

Om beter in balans te zijn zou een sensor en vermijder een strategie moeten toepassen die kalmerend is. 

Wanneer we onze uit balans voelen kunnen we op verschillende manieren reageren. Wil je meer weten of de verschillende overlevingsreacties? Klik dan hier. 

Wil je graag meer weten over jou prikkelverwerking? Neem dan gerust contact met me op.

Samenwerking het hele gezin, de school, andere therapeuten of dergelijke

Tijdens dit hele proces kunnen we ook broers, zussen of het hele gezin betrekken. Indien gewenst werk ik samen met de school of een andere omgeving om onder andere de mogelijkheden en moeilijkheden te bespreken, de school advies te geven om meer leerkansen te bieden, educatie over de moeilijkheid bij het kind, regelmatige opvolging/overleggen, bereikbaar om vragen te stellen enzovoort. Ik vind een goede samenwerking met alle partijen indien gewenst erg belangrijk om optimale leerkansen te creëren voor het kind en het welzijn van het kind te verbeteren. 

autisme Therapie

Winnie Dunn - Samen ertegenaan

Maak een afspraak

Wens jij een afspraak te maken voor je kind, jezelf, een familielid? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen. Samen werken we namelijk een persoonlijke aanpak uit, volledig op maat. 

Na het eerste intake gesprek kan u nog kiezen of u al dan niet verder gaat met de therapie.

bottom of page