
Wat is lateralisatie? Moeilijkheden bij lateralisatie? Wat doen bij lateralisatiemoeilijkheden? Wanneer is lateralisatie ontwikkelt? Veel vragen kunnen in je opkomen.
​
Lateralisatie
=Het rijpingsproces van beide hersenhelften, waarbij één hersenhelft de dominante helft wordt. Zowel de linker- als de rechterhersenhelft kunnen dan goed samenwerken. Een onderscheid leren maken tussen de linker- en de rechterkant van het lichaam. Hierdoor is de samenwerking tussen de twee lichaamshelften goed afgestemd op elkaar.
Bij volledige lateralisatie kan het kind de middellijn zonder compensatiebewegingen overschrijden. Bij sommige kinderen verloopt deze ontwikkeling minder goed, waardoor er moeilijkheden kunnen optreden.
Zo zien we bij peuters/kleuters nog voornamelijk symmetrische bewegingen. De ene helft van het lichaam maakt dezelfde beweging als de andere helft van het lichaam. Ze kunnen met de handen hun eigen middellijn nog niet kruisen. Bijvoorbeeld als er een blokje aan de linkerkant ligt, wordt het met de linkerhand opgenomen en kan hij deze nog niet met de rechterhand opnemen, hij kan de middellijn nog niet kruisen.
​
Lateralisatie is volledig ontwikkelt rond de leeftijd van 7 jaar. Indien er zich moeilijkheden voordoen in het 1e leerjaar moet je niet onmiddellijk in paniek slaan, wel is het goed om hier extra op te oefenen.
​
Daarnaast hebben we ook nog intermanuele en intramanuele lateralisatie.
Intermanuele lateralisatie​​
=Vlot kunnen afwisselen van de steunende en niet steunende hand.
Mogelijke moeilijkheden:​
-
Steunende en niet steunende hand werken niet vlot samen.
-
Meebewegingen maken in de niet steunende hand tijdens schrijven of andere fijn motorische opdrachten.
​
Intramanuele lateralisatie
=De duim en de pinzijde van de hand werken vlot samen.
=Lateralisatie binnen de hand.
Mogelijke moeilijkheden:
-
​Opgeheven pols tijdens het schrijven.
-
Voorwerpen in de hand niet kunnen verplaatsen.
​
Mogelijke moeilijkheden die optreden als lateralisatie niet voldoende ontwikkelt is.
-
Voortdurend wisselen van hand, geen voorkeurshand hebben
-
Gekruiste coördinatie die niet lukt (L-R)
-
Schrijfmoeilijkheden
-
Duim werkt niet mee bij de pengreep
-
Opgeheven pols bij schrijven
-
Van rechts naar links werken
-
Spiegelen van letters en cijfers
-
Foute draairichting van letters bijvoorbeeld letter a
-
De romp naar de zijkant draaien tijdens het schrijven
-
Lezen van 34 in de plaats van 43
-
Moeilijkheden met leesrichting: bv: lezen van rak in de plaats van kar
-
Begrippen links en rechts worden niet geautomatiseerd
-
De romp naar de zijkant draaien tijdens het schrijven.
-
Doorgezakte houding
-
Blijvend hakkend lezen
-
Van rechts naar links tellen
-
Moeilijkheden met automatisatie van dagelijkse en/of schoolse vaardigheden
-
Met hele lichaam mee bewegen bij het vangen van een bal​
-
Moeite met iets nabouwen
-
Ruimtelijke begrippen
-
Inschatten van afstanden en richtingen
-
...
​
Zie je deze moeilijkheden in de kleuterklas dan is er geen rede tot paniek. Kinderen zijn dan beide richtingen nog aan het ontdekken en zich eigen aan het maken. Ook in het eerste leerjaar kan dit nog voorkomen. Wanneer deze moeilijkheden op het einde van het eerste leerjaar of later voorkomen wil dit zeggen dat er extra ondersteuning noodzakelijk is om de schoolse vaardigheden vlotter te laten verlopen.
​
Samenwerking met school, andere therapeuten of dergelijke
Indien gewenst werk ik samen met de school, andere therapeuten of dergelijke om onder andere de mogelijkheden en moeilijkheden te bespreken, advies te geven om meer leerkansen te bieden, educatie over de moeilijkheden bij het kind, regelmatige opvolging/overleggen, bereikbaar om vragen te stellen enzovoort. Ik vind een goede samenwerking met alle partijen indien gewenst erg belangrijk om optimale leerkansen te creëren voor het kind en het welzijn van het kind te verbeteren.
Wat verstaan we onder lateralisatie?

Lateralisatie - Samen ertegenaan
Maak een afspraak
Wens jij een afspraak te maken voor je kind, jezelf, een familielid? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen. Samen werken we namelijk een persoonlijke aanpak uit, volledig op maat.
​​
Na het eerste intake gesprek kan u nog kiezen of u al dan niet verder gaat met de therapie.